Vrijdag de 13de, valantijn en pijn in me kont - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van helga bruin - WaarBenJij.nu Vrijdag de 13de, valantijn en pijn in me kont - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van helga bruin - WaarBenJij.nu

Vrijdag de 13de, valantijn en pijn in me kont

Door: helga

Blijf op de hoogte en volg helga

16 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Hey,

hoe ist met jullie? hier nog steeds alles goed. helaas moet ik komend weekend carnaval missen :-( maar goed feestse allemaal en drink maar 1tje voor mij! en wil natuurlijk wel foto's zien he!

Maandag 09-02
Vandaag weer aan het werk na een lang weekend. Het is moeilijk om weer te beginnen als ik de berg met werk zie die ik nog moet doen. Na het werken is er altijd nog het voor uitzicht van leuke dingen doen. S’avonds naar broki geweest om Galibi te betalen en daar blijven hagen tot een uur of 11. t was gezellig.

Dinsdag 10-02
Vandaag naar BERGENDAL geweest en gekeken hoe de training gegeven gaat worden dus kan me voorbereiden om het helemaal zelf te gaan doen. Door de regen was de weg weer erg slecht en hebben er 3 uur overgedaan om alleen al bij het resort aan te komen in totaal heb ik deze dag 6 uur in een auto gezeten. Bij thuis komst was de huisbazin lang geweest om een nieuw hangslot te brengen ( sins een aantal dagen loop er s’nachts iemand rond ons huis voor een min of 10 en daarna gaat deze weer weg. Dit geeft niet echt een veilig gevoel dus had ik onze huisbazin gemaild wat we hier tegen konden doen en zij bracht het nieuwe hangslot).

Woensdag 11-02
Vandaag lekker gewerkt heb een hoop kunnen doen aan de school opdrachten. Na het werken nog lekker wezen hardlopen samen met Karina en Nicole. Ook was Remco weer in de stad na dat hij 5 dagen op trip was geweest met zijn ouders. Na het hardlopen nog wat wezen drinken met Ravina bij de zanzibar. Ravina vertelde dat van de week er 2x ingebroken was in haar auto dit was weer een bevestiging dat er iemand in onze straat aan het rotzooien is. Vanacht is er niemand rond ons huis geweest dus het hangslot helpt het enige nadeel is dat het nu nog meer voelt al een gevangenis dan dat het al deed overal zitten sloten en hekken omheen maar ja wat moet dat moet! Oja vandaag voor het eerst gember bier gedronken, ’t is heeel Apart maar toch wel soort van lekker anders in ieder geval.

Donderdag 12-02
Vandaag weer gewerkt maar kon me concentratie er moeilijk bij houden. Na het werken nog ff slapen ander hou ik het het hele weekend niet vol. Rond een uur of 8 kwamen Kristel en Joke bij ons wat drinken later voegde nog 3 vriendinnen van hun bij ons en na de dans les kwamen Nicole en Quinten er ook bij was erg gezellig en zijn met ze alle naar de havana gegaan! Daar weer een avond heerlijk gedanst. T klinkt allemaal zo positief maar echt als je hier bent dan wordt je dat vanzelf omdat alles hier zo makkelijk is niemand maakt zich druk want daarvan krijg je het warm en t is al warm genoeg hier. Oja heb vandaag nog 3 kerst kaartjes ontvangen ( een beetje laat ) maar nog bedankt daarvoor.

Vrijdag 13-02 ( Vrijdag de 13de )
Vrijdag de 13de ongeluksdag of niet? We zullen zien. Vandaag weer gewerkt Hans had een deel van mijn stukken doorgelezen en die heb ik verbeterd. Om 2uur was er een get together met al het personeel van de holding. Dit betekend gewoon heel veel eten en zuipen onder werktijd en het mooie is dat je zelfs eten mee naar huis krijgt alsof je nog niet genoeg gehad hebt. Ook kregen we allemaal een valentijns cadeau ( een reep chocolade en een promotie pakket van kersten ). Het pakket heb ik weg gegeven aan onze buurvrouw die ons huis schoonmaakt en de hond te eten geeft en die was er ontzettend blij mee dus heb me goede daad ook weer gedaan. So far so good nog geen ongelukken gehad. De buurman was om medice zending geweest en was vandaag terug gekomen dus heb met hem foto’s gekeken en even bij gekletst onder het genot van een borgoe en het eten dat ik van de get to together mee gekregen had. S’avonds eerst naar Zusenzo om daar Femke te halen en even te borrelen en toen naar broki geweest om daar heel fout keihard mee te zingen met de karaoke! Rond een uur of 12 vervolgde we onze toch en zijn naar La caff gagaan. Vrijdag de 13de ongeluksdag? Nee hoor bij mij niet in ieder geval!

Zaterdag 14-02 ( Valentijnsdag )
Vandaag een poging gedaan om uit te slapen gedaan wat niet erg gelukt is was om 9 uur al klaar wakker. Het was 11 uur voor dat ik ook geestelijk wakker werd. Daarna samen met Anke en Sanne een poging gedaan om fruit te kopen bij de centrale markt maar dat lukte niet echt. Er is over twee weken een carnavals feestje dus zijn druk bezig geweest met het verzinnen en kopen van onze kostuums. Het gaat echt leuk worden in plaats van de zuid amerikaanse carnaval dat aankomende zaterdag is hebben wij over twee weken een echt nederlands carnaval’s feestje! Tegen 3 uur naar Ravina gegaan om met haar bij LEKKER te gaan lunchen ( dit is een tentje waar je echte nederlandse kaas kunt eten ) de lunch smaakte zo goed dat ik het winkeltje van het zaakje nog wat kaas gekocht had voor thuis. Ook woont er sins deze week een nieuw meisje onder Ravina, Marjon en zij was ook mee lunchen. Weet terug thuis nog even aan me kostuum gewerkt en een filmpje gekeken en dan vroeg naar bed was moet nog bij komen van gister! En morgen weer een zware dag. Oja Remco heeft zijn ouder weer op zanderij gebracht en is weer terug verhuist bij ons in huis.

Er bestaat geen moeilijkheid die niet overwonnen kan worden door voldoende liefde. Er bestaat geen ziekte die niet genezen kan worden door voldoende liefde. Geen deur die niet door voldoende liefde niet zal opengaan. Geen kloof die voldoende liefde niet kan overbruggen. Geen muur die voldoende liefde niet kan afbreken. En geen zonde die voldoende liefde niet kan inlossen. Het maakt niet uit hoe diep geworteld het probleem is. Hoe hopeloos het vooruitzicht. Hoe onontwarbaar de knoop is. Hoe groot de fout. Voldoende liefde toelaten zal het allemaal oplossen. En als je liefde groot genoeg is, zal je de gelukkigste en de machtigste persoon op aarde zijn.

Zondag 15-02
Na een heerlijke nacht geslapen te hebben was ik vanochtend al vroeg uit me bedje. Vandaag zal een zware dag worden zal later blijken. Om 10 uur hadden we afgesproken met nog 8 acht andere meiden om een dag te gaan fietsen. Nu heb ik zelf geen fiets maar de buurman was zo lief om de zijne aan mij te lenen. Het was de bedoeling om vandaag plantages te gaan bekijken. Vol goede moet vertrokken we richting een dorpje buiten de stad om daar met een bootje over te varen naar het Commewijne gebied. Het was nog heelrijk weer geweest tot dat we op het bootje zaten toen begon het te regenen. De eerste plantage die we gingen bezoeken was de Mariënburg plantage. Op deze plantage werd tot 10 jaar terug suikerriet verbouwd, suiker geproduceerd en de wel bekende Mariënburg rum gemaakt. Als je er nu loopt is het enige was je ziet één grote tieves zooi. Alle gebouwen zijn vervallen, er zijn duizende bijen en overal ligt afval. Dit was dus echt een tegenvaller maar ja we zijn nog niet klaar. Na deze plantage varen we weer over met een bootje naar Frederiksdorp. Frederiksdorp is ook een plantage een koffie plantage het is er nu helemaal opgeknapt en het is nu een hotel/restaurant het ziet er mooi uit maar of het nog echt een plantage is? Zelfs de koffie is nu oploskoffie. Omdat we allemaal gaar zijn besluiten om de snelste weg naar huis te nemen achteraf blijkt dit ook een goede beslissing te zijn want we zouden pas rond 6 uur in de stad aankomen. We hadden het idee om terug ipv een boot terug te nemen naar de stad om over de grootste en bekendste brug te gaan. Dit was A nog een heel end fietsen B gevaarlijk want het is verboden voor fietser en C geen doen met een fiets zonder versnellingen. Tegen de tijd dat we bovenaan de brug zijn is m’n hoofd rood aangelopen van inspanning maar de voldoening is daar als ik naar het uitzicht kijk dat er te zien is vanaf de brug. Op de brug zelf stopten constant auto’s zeiden allemaal het zelfde “niet springen he” als of negen blanke meiden op de fiets spontaan met ze alle van die brug zouden springen. De stoet die we vormde gaf de hele dag al aanleiden voor de mannen die ons zagen om te fluiten, te toeteren en foute opmerkingen te maken ( welkom in Suriname ). Na de brug was het ongeveer nog een half uurtje fietsen naar huis en dit koste ons allen onwijs veel moeite om dat je kont gevoelloos is geworden van het fietsen. Nu thuis gekomen gegeten te hebben en een koude douche merk ik pas hoe moe ik ben en hoe zeer me lichaam doet. Ga dus ook maar snel slapen want morgen begint de werk week weer.

Liefs,

P.s. heb wederom geen foto’s

  • 16 Februari 2009 - 11:17

    Ferdy:

    Dat drankje gaat wel lukken met Carnaval, 2 ook wel :) Jammer dat je er niet bij ben Helg! We gaan je missen! Veel plezier nog!

    Liefs Ferdy

  • 16 Februari 2009 - 12:00

    Je Neef Dieter:

    hoi helga,
    ik hoorde dat je in suriname zat dus ik dacht even kijken op de site. Een heel ander leven daar als ik het zo lees maar leuk dat je het naar je zin hebt. Een heel verschil met hier alleen al de temperatuur hier is het koud en zijn veel mensen veelste druk. Drink nog een biertje en geniet van de zon! groet je neef dieter

  • 16 Februari 2009 - 16:48

    Vera:

    Heeeeeeeeeeeeeee Helga!!!

    Nog veel rozen gehad?:P.. ik ben al bijna jarig.. jammer dat je er niet bij bent:( wanneer kom je eigenlijk terug? Ik hoop snel.. word nu onderhand wel saai hoor bij jullie thuis haha:P xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Vera

  • 02 Maart 2009 - 21:15

    Corien R:

    Helga,
    Wat ben je poëtisch zo op Valentijnsdag.
    Leuk om je verslag te lezen: zelfs ik mis Suriname een beetje. Je bent gewaarschuwd: geniet maar goed, voor je het weet ben je hier terug (lekker in de lente!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 April 2009

laatste week en thuis komst

06 April 2009

Bizar maar waar, mijn laatste verhaal!

30 Maart 2009

Aftellen

23 Maart 2009

weekend Ayo

16 Maart 2009

Een week vol water!
helga

Actief sinds 22 Okt. 2008
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 29174

Voorgaande reizen:

23 Maart 2012 - 31 Juli 2012

Indonesie

11 November 2008 - 15 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: