laatste week en thuis komst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van helga bruin - WaarBenJij.nu laatste week en thuis komst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van helga bruin - WaarBenJij.nu

laatste week en thuis komst

Door: helga

Blijf op de hoogte en volg helga

16 April 2009 | Suriname, Paramaribo

maandag 06-04
vandaag de laatste stukken afgemaakt voor school zodat ik alleen nog de eindbeoordeling hoef en daarna is het klaar. Ben erg blij dat ik nu nog een weekje kan relaxen. Na het werken naar Nelly geweest de kralen vrouw waar ik souvenirs gemaakt heb voor mijn vriendinnetjes. Daarna nog een soort van opschieten want we hebben vanavond ook al een afscheidsetentje van Eva en Janneke. Hier na lekker naar bed gegaan want ben kapot.

Dinsdag 07-04
Vandaag voor de laatste keer naar BERGENDAL. Hier gaan we beginnen met onze afscheidstoer die we deze week gaan houden. Voor de laatste keer genieten op het terras van het restaurant, de laatste keer genieten van het heerlijke eten uit de keuken, de laatste keer de mensen zien waar ik de afgelopen half jaar mee gewerkt heb. Het voelt zo raar om dit alles te moeten doen. Ook was Benito zo lief om voor ons te regelen dan we nog een keer van de kabelbaan afmochten in het Adventure Center dus ook nog even genieten. Op de terug weg mocht ik zelf weer zelf de afobakka bedwingen want erg leuk was. Thuis gekomen weer snel door want vanavond hebben wij ons afscheidsetentje met Ravina. Na een tijd door de stad gereden te hebben zijn we uiteindelijk bij de ZanZieBar beland en hebben daar lekker gegeten. Na het eten op naar 8ball om daar Karaoke te gaan zitten maar tegen de tijd dat ik daar aan kwam was ik gesloopt en heb nog even binnen gezeten maar ben daarna weer naar huis gegaan om dat ik echt niet meer kon. Dus lekker slapen.

Woensdag 08-04
Vandaag lekker vrij geweest en heb dus ook echt de hele dag niets gedaan heerlijk op bed gelegen en een boek gelezen wat heerlijk ontspannend was.

Donderdag 09-04
Vandaag er weer vroeg uit want we hebben onze eindbeoordeling en afscheid op kantoor. De beoordeling was goed en heb zelf een heel mooi getuigschrift gekregen en een boek over Suriname. Na een uitgebreide evaluatie van onze tijd hier gingen hun op weg naar BERGENDAL en wij de rest van het personeel gedag zeggen. Dan loop je voor de laatste keer het kantoor uit en dat is wederom raar het heeft echt gemengde gevoelens. De rest van de middag lekker aan Vos gelegen. Tussen alle bedrijven door moeten we ook nog even ons salsa certificaat halen bij brokie en een demo geven van wat we geleerd hebben en dan weer snel naar huis want om half 8 werden we opgehaald door Benito om samen met hem en Hans met zijn vrouw en kinders te gaan eten bij Isensi (een soort 1560 idee zeg maar). Na een heerlijke maaltijd en erg veel gelachen te hebben is het tijd voor ons om het kado aan Hans en Binito te geven een collage met de meest charmante foto’s van ons! Na het eten nemen we dan echt afscheid van Benito omdat hij ons niet vergezelt naar de Havana net als Hans en zijn vrouw. Het is weer een ontzettende gezellig avond geworden en om half 5 als de lichten aan gaan, gaan wij nog even na borrelen bij fem en Nic.

Vrijdag 10-04, Zaterdag 11-04 & Zondag 12-04
Vanochtend of beter gezegd vanacht zijn we bij Fem en Nic gebleven want we moesten om 7 uur al weer verzamelen om op trip te gaan. Dus na thuis komst ff douchen en eieren bakken en dan ons weer klaar maken om te gaan. Omdat we nog niet nuchter zijn en niet geslapen hebben zijn we voor andere stierlijk vervelend maar wij hebben de grootste lol s’ochtends om 7 uur als we naar de verzamel plaats lopen waar wij natuurlijk weer TE laat aan komen zo als gewoonlijk. Als we eenmaal in de bus zitten op weg naar danta bai is bijna iedereen zo vertrokken behalve Fem en ik wij hebben nog te veel energie over en er komt dan ook niets zinnig uit ons dan bij slapende mensen ijs in hun broek te doen of dergelijke acties! Na een slopende bus reis van 9 uur waar bij ik nog steeds niet geslapen heb omdat ik denk over mijn slaap heen ben komen we aan in Atjoni. Vanaf hier gaan we verder met de boot. Het is ongeveer nog 20 min varen en dan komen we aan bij Danta bai. Danta bai is heerlijk ook al komen we aan met regen het is er prachtig we slapen in een hut met uitzicht op de rivier en de daarin gelegen zoela’s. de rest van de dag ( wat er nog van over is) doen we weinig anders dan bij komen en om 9 uur is er een culturele avond georganiseerd. Dit hou ik niet meer vol want ik wordt overvallen door de vermoeidheid en krijg vrij snel weer me hangmat ik en heb een heerlijke nacht met de maan die helder tussen de sterren staat en op mijn gezicht schijnt.

S’ochtends wordt ik wakker van de zon die mijn gezicht verwarmd. Het is nog vroeg maar toch is de zon al heerlijk warm dus tijd om te baden in de rivier. Na het ontbijt en lunch ( dat is hier ongeveer het zelfde ) gaan we naar een zoela iets verder op de rest gaan met de boot maar wij mogen met ze 6e in opgeblazen autobanden dit was echt gaaf want zo’n zoela gaat best hard en zeker als je er met ze 2e vrij onstabiel op zit. Bij de zoela aangekomen is het gewoon heerlijk genieten want het hard stromende water en de zon. Als we terug komen is er wederom eten en tijd om te zonnen. Omdat dit het heetste uur van de dag is besluit ik om in me hangmat een tukkie te doen en uit de zon te blijven. Rond 4 uur verzamelen we weer een maken we ons op voor een boswandeling. Het bos is mooi en we hebben nog een mooie foto sessie gehouden bij een openplek bij de rivier. Het wandelen was zo warm dat iedereen lekker gaat afkoelen in de rivier. Tijdens het maken van ons avond maal worden we verrast door een insectenplaag en wordt alles gestaakt dus echt lekker eten wordt het niet vanavond. Vanavond is er weer gezellig muziek en wordt er volop gedanst met elkaar ook de drank vloeit rijkelijk. De nacht was minder maar heb wel goed geslapen.

Ook deze ochtend word ik wakker gemaakt door de zon wat echt zo’n heerlijk gevoel is dat is bijna niet te beschrijven. Er wordt ons al vroeg gevaagd om klaar te staan want we gaan nog een dorps wandeling maken in een echt sarmacaans dorp tegen de tijd dat we in het dorp zijn is iedereen het al beu en heeft last van een kater dus wordt er besloten om een versnelde versie te doen van de wandeling zodat we daarna weer in het heerlijk koele water kunnen zwemmen. Na het zwemmen snel de spullen pakken en ons klaar maken voor de terug reis. De reis zou uit eindelijk een lijdensweg worden we vertrokken om 1 uur en komen om iets voor twaalf uur aan in de stad de weg was zo slecht dat er niet snel gereden kon worden ook het leeg raken van de accu van een van de andere auto lever de bijdrage aan de op gelopen vertraging. Maar serieus om nu zo lang in zo’n kut bus te zitten is echt niets iedereen is gebroken tegen de tijd dat we eindelijk aan komen. Maar ik moet zeggen het was we echt een mooie afsluiter van ons avontuur hier de laatste trip is we een om niet snel te vergeten. Bij thuis komst direct het bed in en slapen.

Maandag 13-04
Vandaag is een rare dag de dag voor het vertrek. Ben begonnen met het inpakken van mijn koffer en het wassen van alle kleding die ik weer mee naar Nederland wil nemen. De rest van mijn kleding en spullen gaan naar het kindertehuis waar Anke werkt. Ook heb ik vandaag al ingecheckt dus hoef dat morgen niet meer te doen. Iedereen is vandaag ook thuis omdat ze vrij zijn en dat is heel gezellig toch hangt er een rare sfeer in het huis omdat het naderend vertrek van Co en mij er aan komt. Begrijp me niet verkeerd ik vind het heel fijn om naar huis te gaan maar vind het heel moeilijk om hier alles achter te laten en weet ook zeker dat het janken wordt morgen op Zanderij al Fem en Nic ons daar uitzwaaien. Vanavond is ons laatste afscheid met de vrienden en gaan we uit eten en daarna nog wat drinken en dan is het echt voor bij en gaan we onze laatste officiële nacht in. Het was een zware en intensieve nacht. Het eten was erg gezellig en we hebben een hoop cadeau’s gekregen als eerste van OBO tenminste een afvaardiging daar van, van hun hebben we een mok en een shirt gekregen. Daarna kwamen onze vrienden van hun hebben we een hele mooie collage gekregen met foto’s wat niet echt meer een verrassing was omdat sommige wat foto’s lieten slingeren en als laatste van Annet en Marlolijn van hun kregen wij beide een fles borgoe! Na het eten bij Chi min zijn we met ze alle naar de Zanzibar gelopen en hebben daar de rest van de avond cocktails gedronken. Tegen half 2 gingen we naar huis van de tent ging sluiten en we moesten er uit. Omdat het de laatste nacht is en al dat afscheid nemen me zo zwaar valt wilde ik niet alleen slapen en dus slapen Femke en Nicol beide bij mij in bed! Erg gezellig maar ook erg korties bij dichies.

Dinsdag 14-04 ( einde )
Vanacht eigenlijk niet geslapen en ben er weer vroeg uit gegaan omdat ik nog spullen af moest geven bij Hans en Benito op kantoor en die gingen naar BERGENDAL dus moest vroeg zijn. Weer thuis gekomen een poging gedaan om nog te slapen maar dat ging niet meer dus op naar de stad om de laatste souvenirs te kopen en wezen lunchen bij Torarica. Na de lunch is het dan echt tijd om de koffer in te gaan pakken. Tegen de tijd dat ik daar klaar mee ben stromen de tranen al rijkelijk over mijn wangen. Om 3 uur is het dan echt zo ver tijd om afscheid te nemen. Het afscheid valt me zwaar en de tranen blijven maar komen. Als we bij het eerste stoplicht staan te wachten komen onze huisgenootjes er nog naar toe gerent om nogmaals gedag te zeggen het is echt hard verscheurend. Nu op naar zanderij Femke en Nicol gaan met ons mee om ons in dit laatste uur bij te staan. Een kwartier voordat de bagage drop off dicht gaat komen we aan en dan is het wederom tijd om afscheid te nemen. En dan op naar het vliegtuig. We moeten nog ongeveer een uur wachten maar dan mogen we aan boord alles gaat vrij vlot en voor we het weten is het buiten donker en verlaten we Surinaamse bodem met pijn in ons hart en tranen in onze ogen.

Woensdag 15-04
Het is raar want voor je gevoel sla je weer een nacht over als we om 09:00 uur Nederlandse tijd landen ben ik gebroken maar sta stijf van de adrenaline. Na ander half uur zijn we dan eindelijk door alle controles heen en hebben we onze koffers dus kunnen we gaan. Dan komt het moment dat we door de schuif deur heen kunnen.. en daar staan mijn ouders en Angelia en Lotte. Ow wat leuk!! M’n ouders bijde emotioneel maar wat vind ik het leuk om ze weer te zien. Ook afscheid genomen van Remco maar weet zeker dat ik hem nog wel zou zien. Komt helemaal goed. De terug reis naar huis is als in een droom het voelt nog niet echt zelf bij thuis komt nog niet. Na nog wat na ge kletste te hebben trek ik het echt niet meer en ga ik slapen. Om 6 uur wordt ik wakker gemaakt voor het eten en zijn oma, Vera en Jennifer er ook en natuurijk mijn broers. S’avonds zijn Jos en Henny en me vriendjes ook nog lang geweest het is een ware verrassing maar vind het wel echt leuk! Nu hier in bed terwijl ik dit is het besef dat ik terug ben er nog steeds niet. Ben moe maar gelukkig Suriname heeft een mooi plekje in mijn hard gekregen ook al laat ik iets achter wat me een dubbel gevoel geeft.

Liefs,


  • 16 April 2009 - 09:53

    MI WITIE ROWZO:

    lieve lieve helga,
    fijn dat je goed bent aangekomen...lief jouw laatste bericht.
    ik zal je verhalen en je prachtige foto's erg missen.
    het gaat je goed..
    MI WITIE ROWZO

  • 16 April 2009 - 16:52

    Jolijn:

    Helga, baal echt dat ik net te laat bij jullie stond maar gelukkig toch nog even aan de telefoon houdoe kunnen zeggen!
    Ik zie je weer in Nederland en ik ga jullie echt heel erg missen!!

  • 17 April 2009 - 03:39

    Angelia:

    Hej lieve helga!

    Vind leuk dat je weer terug ben in Nederland!
    Snap dat je heel wat achter moet laten want daar had je ook een heel leventje opgebouwd. Maar je kan met een heleboel mensen nog gaan afspreken en je kan altijd nog een xtje terug gaan!
    Heb je lieve cadeautjes van daar gezien die jij gekregen had! Leuk hoor!:D
    We spreken snel weer af en gaan allemaal leuke dingen doen!
    Wss tot vanavond;)

    Xx Liefs van Angelia!

  • 17 April 2009 - 15:03

    Corien:

    Helga,
    Ik heb jouw verhaal, en dat van Remco vanaf het begin gevolgd. Jullie werk, dansles, trips en lol. Jullie kijk op het vertrek van Martijn gelezen, jullie kijk op jullie eigen vertrek. Van vrolijk tot ontroerend. Als je weer een beetje thuis bent op Hollandse bodem organiseren wij een 'Surinaamse avond' voor jullie 3en.
    Tot dan!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 April 2009

laatste week en thuis komst

06 April 2009

Bizar maar waar, mijn laatste verhaal!

30 Maart 2009

Aftellen

23 Maart 2009

weekend Ayo

16 Maart 2009

Een week vol water!
helga

Actief sinds 22 Okt. 2008
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 29155

Voorgaande reizen:

23 Maart 2012 - 31 Juli 2012

Indonesie

11 November 2008 - 15 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: