Bizar maar waar, mijn laatste verhaal! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van helga bruin - WaarBenJij.nu Bizar maar waar, mijn laatste verhaal! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van helga bruin - WaarBenJij.nu

Bizar maar waar, mijn laatste verhaal!

Door: helga

Blijf op de hoogte en volg helga

06 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Maandag 30-03
Vandaag m’n concept in geleverd voor mijn onderzoek. Na het werken heel even maar geslapen want toen stonden Femke en Nicol al weer voor de deur om te gaan hardlopen. Na het lopen hebben we de rest van de avond hebben we onder het genot van een chiller ( Femke en Nicol dan he want ik hoef voorlopig geen drank meer ) over de meest nutteloze vrouwen dingen zitten kletsen. Daarna lekker vroeg naar bed om bij te slapen, helaas werd mijn zo geliefde nacht rust rond 3 uur verstoord toen mijn huisgenoten thuis kwamen en nog al luidrugtig waren.

Dinsdag 31-03
??? weet niet meer van ik deze dag gedaan heb behalve werken.

Woensdag 01-04
Vandaag weer gewerkt en nog steeds bezig met de afronding van alles. De rest was rustig. Na het werken even snel eten en daarna hadden we een OBO meeting over het weekend dat we nog naar Danta bai gaan. Ook daarna nog naar Cosie gegaan om daar Karaoke te zingen! Was een gezellige avond en het begin van het laatste weekend in de stad.

Donderdag 02-04
Vandaag nog even een dagje werken. Na het werken naar een kleding party geweest van de overbuurvrouw. En heb daar hoe kan het ook anders weer een jurkje gekocht. Naar na lekker tutten en in me nieuwe jurk op naar de charlot want daar zouden we gaan eten maar omdat we moet zo veel zijn besloten we om pizza te bestellen. Dit hadden we beter niet kunnen doen want tegen half 11 was de pizza er pas en vergingen wij al van de honger! Dan maar op naar de havana! Voor de een na laatste keer. Het kan niet vreemder op deze havana avond kom ik zo waar iemand uit kapel tegen! Echt bizar maar wel even leuk. K heb nog heerlijk genoten van het dansen maar ben wel op tijd naar huis gegaan.

Vrijdag 03-04
Vandaag op tijd weer op gestaan want ik had om half 10 een afspraak bij de manicure om nagels te laten zetten. Ook heb ik vandaag nog een paar schoentjes gekocht. Daarna weer lekker slapen want moet vanavond toch weer fit zijn. Na het slapen lekker met ze alle uiteten bij Dok 204. een duur restaurant maar zeker de moeite waard. Daarna door naar La Caff om nog even gezellig te feesten. Tis wel raar hoor de laatste keer La Caff. Na ja ook deze avond weer op tijd naar huis.

Zaterdag 04-04
Vandaag is lekker asociaal lang uit geslapen. En me was gedaan en verder bijzonder weinig. Ben rond 4 uur samen met Femke naar House of pureness geweest voor een heerlijke peeling en een hot stone massage. Dit was echt zo heerlijk ontspannend. Daarna lekker een frietje gehaald bij friet.nl. thuis nog even zitte tutten en toen naar Richie Spice een één of andere artiest. Er hing zo veel hasj lucht dat je daar al bijna stoned van werd en al werd je het daar niet van dan wel van de hoeveelheid drank dat er genuttigd werd. Want ja zeg nu zelf nuchter is die gast ook eigenlijk niet om aan te horen! Na ja dan maar lekker gaan slapen.

Zondag 05-04
Vandaag nog minder gedaan als gister. We zijn even naar vos geweest maar ik vond het te koud dus ben weer naar huis gegaan en heb toen een poging gedaan om samen met Anke Jungle boek te kijken maar beiden vielen na 10 min al in slaap. Femke en Nicol waren zo lief om toen ze naar ons toe kwamen roti te halen. Daar na weer lekker op me bedje gelegen eigenlijk de rest van de avond samen met Femke liggen kletsen. K was na al dat liggen niet meer moe dus kwam slecht in slaap.


Foto’s staan weer op:
http://s495.photobucket.com/albums/rr312/helgadebruin/

liefs,

omdat ik niet weet wanneer ik weer op internet kan plaats ik nu ook al vast mijn voorlopig laatste bericht! deze week gaat een drukke week worden met veel etentjes en natuurlijk nog een weekendje danta bai daar na zal ik pas in nl weer mijn echt laatste bericht plaatsen.

Suriname

Het lijkt een eeuwigheid geleden dat ik voor het eerst voet op deze bodem zette. De eerste keer die klap van de warmte tegen je lichaam aan. Welkom in Suriname. Maar dat is nu natuurlijk al weer een 5,5 maand geleden. De tijd is zo snel gegaan dat heb je niet eens door en je maakt zo veel mee in die tijd. Er zijn een hoop dingen die ik ga missen als ik terug ben in Nederland.

De zon
Ik ga de zon missen die hier bijna elke dag zo mooi schijn en de warmte waarmee het je lichaam verwarmt. Dat door de heerlijke tempratuur s’ochtends je kater kan verwerken in het zonnetje of tot s’avonds laat buiten kan lopen in weinig kleding omdat het er bijna niet koud wordt of de vrolijkheid die het met zich mee brengt want zeg nou zelf wie wordt er nou niet blij van een strak blauw hemel met een heerlijke warme zon?! Ondank dat ik ook slechte ervaringen met de heb gehad zoals die keer op Braams punt dat ik zo verbrand was dat me gezicht er opgezet van was en ik naar de dokter moest.

De mannen
Niet dat ik nu zo mannen gek ben van mannen hoor maar de cultuur is hier toch anders de mannier waarop mannen zich gedragen tegen vrouwen is toch anders. Zo is het zo dat mannen naar elke vrouw roepen, fluiten, tjilpen of toeteren die ze zien en dan hun goed keuring geven. Soms is het zo erg dat het wel een vlees keuring lijk dat zijn de mindere momenten maar toch de aandacht is altijd leuk ook al negeer je het meestal. Ik weet nog wel in het begin dat ik opkeek bij iedere keer dat er getoeterd werd nu nooit meer omdat je het gewent bent het hoort er bij. En daarom is het iets dat ik ga missen omdat het zo gewoon is.

Het salsa dansen
Het salsa dansen is ook echt iets wat ik erg ga missen het is een vast onderdeel van het leven dat ik hier heb. Ik kan intens genieten van een donderdag avond in de Havana waar ik dan heerlijk de hele avond salsa heb gedanst. Ik denk ook wel dat ik van me zelf mag zeggen dat ik er best goed in ben. Het verschil met Nederland is dat hier de mannen je netjes vragen of ze met je mogen dansen en je echt komen halen. Ook zeker iets wat ik ga missen. Ook heb ik al enorme blunder begaan zoals onder het dansen een arm niet goed in trekken en dan de heer waar je mee aan het dansen ben een flinke stoot tegen het hoofd aan geven. Ach ja het gebeurt…. Wat ik niet ga missen aan de salsa is aan het eind van de avond gevoelloze voeten hebben omdat ik zo eigenwijs als ik ben om op hoge hakken te dansen want dan draai je lekkerder dan komt het ook geregeld voor dat je je tenen niet meer voelt.

Stoelmansstraat 42
Natuurlijk ga ik het huis waar ik de afgelopen 5,5 maanden in gewoond heb missen. het is echt m’n eigen plekkie geworden en het is ook echt thuis geworden. Ondank dat het zeker in het begin wennen was dat het net op een gevangenis lijkt door alle dievenijzers die voor de ramen en deuren zijn bevestigd. En natuurlijk is daar dinggo nog de huis hond die altijd braaf de wacht houd en zo lekker racistische is en alleen tegen onze donkere medemens uitvalt en de blanke met rust laat. Wat ik van het huis zeker niet ga missen is de koude douche na zo’n lange tijd elke dag onder een koude douche gestaan te hebben verlang ik wel weer naar een heerlijke warme douche thuis. Ook de zooi die andere maken in het huis en niet opruimen zorgt soms voor irritatie. Ook de wasmachine is er een waar ik ook best zonder kan als je een witte was wilt draai met heet water ben je eerst een half uur bezig met het koken van voldoende water en dan wordt het zonder chloor nog niet echt schoon.

De vrienden
Ik ga natuurlijk alle lieve mensen die ik hier heb leren kennen erg missen zeker de gene met wie ik goede band heb opgebouwd. Bijvoorbeeld Femke en Nicol altijd samen en onafscheidelijk gezellig. Met hun is het alsof ik ze al jaren ken. Ravina die ik al vanaf het begin ken en ondanks dat de taal zo af en toe een barrière is het ook altijd gezellig en ga ik haar ook zeker missen. Anke, die nog niet heel lang bij ons in huis woont maar ik ook goed mee kan praten en natuurlijk wijntjes mee kan drinken. Sanne die eveneens nog niet lang bij ons woont maar ook altijd wel in is voor een feestje. Anke en Kat onze buurvrouwen die vaak bij ons thuis te vinden zijn die ga ik ook zeker allemaal missen. En natuurlijk de vrienden van OBO waarmee ik in korte tijd toch heel goed bevriend mee ben geworden met name dan Mike ( de Sheik ), Jimmy ( kai ), Desi en loyd ( Ollie ). Er is er nog 1 die ik nog niet genoemd heb maar dat is ook omdat ik met hem naar huis ga. Remco in de tijd dat we hier samen hebben gezeten kan ik wel zeggen dat er een goede vriendschap is ontstaan. Het avontuur hier is iets wat je samen deelt en ook al probeer je het met foto’s, filmpjes en verhalen over te brengen je met er geweest zijn om het echt te begrijpen.

Het shoppen
Het winkelen hier is zo goedkoop dat je vanzelf vaak gaat winkelen dus heb weer een koffer vol met spullen om mee naar huis te brengen. Vooral de sex in de city jurkjes vielen de afgelopen maanden goed in de smaak net als de bij passende schoenen waar van ik er gelukkig maar 9 paar gekocht heb. Helaas laat de kwaliteit nog al te wensen over en de wasmachines hier zijn ook niet wat je in Nederland gewent ben dus slijt de kleding snel.

De muziek
De muziek die hier gedraaid wordt is zo anders het heeft zo’n lekker ritme waardoor je niet stil kunt blijven staan en wel moet gaan dansen. Ik ben dan ook best wel fan geworden van latin en salsa muziek geworden sins ik hier ben. Ook wordt er hier een grotere variatie aan muziek gedraai als in Nederland in de kroeg of discotheek. Het mooie is dat in de tijd dat je hier zit bepaalde nummer favoriet zijn en als je die nummers dan hoort je automatisch terug denk dan die periode. Voor de periode van Suriname heb ik dat ook bijvoorbeeld Sean paul met Pepperpot of Serani met Play no games hebben de herinnering van sSriname met zich. Iets wat ik niet ga missen is dat de muziek zo hard staat met het uitgaan maar ook bijvoorbeeld in de taxi ik denk serieus dat de helft van de taxi chauffeurs doof zijn. Soms als ik in bed lig en er komt een auto langs met de muziek hard dan voel ik de bas in me bed en gaan alle auto alarmen in de straat af best irri dus.

De drank
Nee ik ben geen alcohollist maar er zijn hier een aantal soorten drank die je volgens mij in Nederland niet kunt krijgen of die ik in Nederland gewoon weg niet zou drinken. Voorbeelden zijn Parbo bier echt Surinaams geloof ik ook al hoor ik ook wel is dat het Amstel bier is wat hier speciaal aan is dat het in Djogo’s verkocht wordt volgens mij zijn dit liter flessen, en dan heb de de Chiller een echt zoet vrouwen biertje wat ik echt lekker vind, ook de Borgoe mag niet ontbreken op dit lijstje de Surinaamse rum heerlijk met cola, wat ik in Nederland absoluut nooit dronk is Maibu maar hier in combinatie met ananassap onweerstaanbaar of bacardi lemon met aardbeiensap ook echt heerlijk maar in Nederland zou ik dat nooit drinken. Wat ik hiervan niet ga missen is dat je van Borgoe de volgende dag echt naar bent en van de Bacardi krijg je een mega kater.

Het eten
Wat ik echt ga missen is de Roti het echte Surinaamse eten. Want er is nergens zulke lekkere roti te krijgen als hier. Ook al eet ik het meestal alleen met kouseband en verder niets dat maakt niet uit. Gelukkig zit er in Rotterdam een rotishop daar moest ik dan snel maar is lang om de Nederlandse roti te gaan testen. Het fruit dat is te krijgen is ga ik ook zeker missen de heerlijke pompelmoes, grapefruit, papaja’s, watermeloenen en ramboetan’s je kunt natuurlijk alles in Nederland ook krijgen maar dat smaakt anders dit is vers, rijp en heerlijk zoet. Wat ik niet ga missen is de rijst en kip want die komen echt me neus uit de meeste van jullie weten wel dat ik niet echt gek ben op vlees maar nu verlang ik toch wel naar een lekkere biefstuk of snitzel of een lekkere salade want dat kennen ze hier bijna niet.

De trips
In de eigenlijk korte tijd dat ik hier ben geweest heb ik een poging gedaan om zo veel mogelijk te zien van het land. Ik moet zeggen dat het m’n hart gestolen heeft de natuur hier is zo mooi en hoe langer je er in leeft hoe minder bewust je hier van wordt maar elke keer als ik over de afobakka rij richting Bergendal is het adembenemend en kijk ik mijn ogen uit. Elke trip heeft wel iets uniek’s gehad het zij met de mensen met wie we zijn geweest of de omgeving of een combinatie er van. Het zien van de schildpadden was echt onvergetelijk en het zwemmen tussen de piranha’s is ook iets wat je niet snel zult vergeten. Het rare is dat de meeste studenten meer van het land gezien hebben dan menig Surinamer zelf. Ik ga het missen vooral de schoonheid van het land en de gezelligheid op de trips.

De stage
De stage was een hele ervaring. Het is niet een standaard stage zoals in Nederland. Neem nu het voorbeeld van BERGENDAL het duurt al, als de weg goed is ander half uur om er te komen. Ook de verantwoordelijkheid die ze je geven is groot. Als je wat wil is het van “doe het maar” of “laat het maar zien”. Ook het werken met de mensen daar is een uitdaging maar wel ontzettend leuk, ze zijn zo leergierig en zo vriendelijk. De opening van het resort was ook echt onvergetelijk dat je er bij bent vanaf de voorbereidingen tot de uitvoering en de analyse achteraf. K heb er ook echt veel van geleerd dat bijvoorbeeld hier niet alles met één e-mail geregeld is maar dat je er dan nog 10x achter aan moet bellen voor een bevestiging in Nederland gaat het allemaal zo veel gemakkelijker maar dat heb je niet door omdat het allemaal zo vanzelfsprekend is. De mooiste herinnering die ik van BERGENDAL heb is de dagen dat ik er geslapen heb en dat je wakker wordt de deuren van de lodge open maakt en het prachtige uitzicht ziet overal groen om je heen, de zon die schijnt het lijkt haast een droom. Dan zijn er natuurlijk nog de stage begeleider hier Hans en Benito. Ik heb erg met ze gelachen het zijn goede mensen met hart voor de zaak maar vooral erg gezellige mensen ze geven je een goed gevoel bij wat je doet en zijn zelf niet te beroerd om een avondje mee te gaan stappen ondanks dat ze toch al wat ouder zijn.

Het stappen
Het uitgaan hier is anders als in Nederland. De meeste tentjes zijn in de buitenlucht en alleen de bar is binnen dit geeft zo’n relaxte sfeer iedereen staat met iedereen op straat gewoon wat te kletsen onder het genot van een drankje en heerlijke muziek. Ook is het hier gewoon dat iedereen eerst naar zo’n tentje gaat rond een uur of 12 en dan rond een uur of 3 naar een club gaat wat ook anders is als in Nederland in zo’n club hebben ze dan een grote zaal waar van alles gedraaid wordt en een kleinere salsa zaal met houten vloer enzo en waar de mannen je zoals ik al eerder vertelde je nog ten dans komen vragen. De sfeer die er hang is zo veel gemoedelijker ik heb in de tijd dat ik hier ben geweest nog geen vechtpartij mee gemaakt of dat er politie aan te pas moest komen ( niet dat je die ergens ziet hier op straat ). K ga het zeker missen het vooruit zich naar Nederland dat je weer met ze alle op een gepropt staat is dan niet erg aanlokkelijk.

Het leven
Het is eigenlijk niet of nauwelijks te omschrijven hoe het leven hier is. Iedereen zegt dat Surinamers lui zijn in de meeste gevallen is dat ook zo maar het is negen van de tien keer ook gewoon te warm om te werken en je wordt gewoon wat relaxter in alles wat je doet. Als er nieuw stagiaires zijn of vakantiegangers zijn dan valt dat gelijk op als je in de stad loopt. Alle nieuwe mensen lopen snel, winkelen snel en eten veel en snel. Na een tijdje ga je je aan passen aan alles het hoeft niet meer zo snel en je maakt je gewoon minder druk om alles “het komt allemaal wel” wordt hier dan ook meer dan vaak gebruikt. Het is eigenlijk te omschrijven als dat het voelt alsof je een half jaar lang op vakantie bent en je dit zo af en toe afwisselt met werken.

Ik denk dat ik nu wel zo’n beetje alles heb samen gevat wat is ga missen en wat niet en hoe het half jaar dat ik hier ben geweest er uit heeft gezien. Ik heb genoten, gelachen, gefeest en het land gezien wat wil ik nu nog meer. Terug naar Nederland misschien? Ja dat zou fijn zijn om mijn familie te zien, m’n vrienden en vriendinnen, om weer in m’n bedje te slapen, gewoon weer is lekkere Hollandse pot te eten. Hoe lang zou het duren voor dat ik weer heimwee krijg naar dit land? Ik krijg al kriebel als ik aan mijn terug reis denk, net als toen ik me aan het voorbereiden was een aantal dagen voor dat ik vertrekken zou naar Suriname. Raar is het eigenlijk hoe snel dit land vertrouwd voor me is geworden. Pas maar op voor je het weet zal ik weer op Nederlandse bodem staan in de kou met de warmte van Suriname in mijn bloed.




Liefs,


  • 06 April 2009 - 14:32

    Kitty:

    Woow wat een mooi stukje zeg, ik zou bijna linea recta een vlucht naar suriname boeken!!! maar ik vind het wel gezellig dat je weer terug komt hoor :) veel plezier nog de laatste dagen, geniet ervan, en gelukkig wordt het weer hier ook steeds beter, dan is de overgang niet zo groot :)
    dikke kus, Kit

  • 06 April 2009 - 14:47

    Joke:

    Helga, dat heb je mooi opgeschreven. Ik zou ook heimwee krijgen bij het idee dat ik weg ga waar ik me heel erg thuis heb gevoeld. Maarrrrrrrrrrr
    wij zijn ook blij dat we je weer hier tegen zullen komen. Geef ons allemaal maar een beetje van dat fijne leven in Suriname, dan wordt het hier ook geweldig.
    liefs Joke

  • 06 April 2009 - 14:57

    Martine:

    Hey meis!

    Wat een fantastisch laatste verhaal. Als ik het allemaal zo lees weet ik wel zeker dat je heimwee gaat krijgen, maar ik hoop dat het door het weerzien met ons allemaal een beetje minder zal zijn! Geniet nog van je laatste weekjes en tot heeeel snel!

    Liefs, Martine

  • 06 April 2009 - 17:50

    Trudy:

    Helga,hoe jij je tijd heb omschreven in het kort is het net een droom die je heb meegemaakt,heel mooi maar het word tijd dat je naar huis komt,want we missen je zo liefs ma

  • 06 April 2009 - 19:34

    Dennis:

    Heey Helga!

    Wat een super verhaal als afsluiter! Erg leuk om alles nog eens in het kort te lezen! Geniet nog ff van alle afsluitingsfeestjes en tot snel weer in NL! Weer als van ouds stappen!

    Dikke Kus!

  • 07 April 2009 - 12:46

    Zus Remco :

    Hoi Helga,

    In de tijd dat Remco weg was heb ik ook jouw blog met veel bewondering bijgehouden. Wat kan je goed schrijven en wat een belevenis moet het voor je(jullie) geweest zijn. Heel veel succes met het wennen aan het koude Nederland, al gaat dat wennen hier waarschijnlijk veel te snel.

    Groetjes Claudia (zus van Remco)

  • 07 April 2009 - 17:28

    Fioon:

    Heey meis,

    Top verhaal: kippevel van hahaha. t word tijd dat je trg komt!!! sauna bezoekj? hoewel jmisschien ff zonder hitte wil hahah, shoppe, stappe etc... komt vast helemaal goed...

    liefs Fioon

  • 09 April 2009 - 02:18

    Fem:

    Hey helg.

    Heel leuk hoe je de afgelopen 5 maand omschreven hebt! Ik weet precies wat je bedoelt en hoe je je voelt!!!

    Ik heb echt een onwijs leuke tijd met je gehad en ga je zeker erg missen in Nederland want Kapel is niet net naast de deur jammer genoeg!!!

    Donderdag gaan we voor de laatste keer samen stappen bij Havanna en vrijdag gaan we op trip. Dit word vast een goede afsluiting.

    Tot morgen

    Dikke Brasa en Bosi Femke

  • 14 April 2009 - 10:02

    Zus Remco:

    VOor zometeen wens ik je alvast een hele goede vlucht. Pas goed op elkaar en neem mooi afscheid van al je vrienden, vriendinnen en maten in Suriname!
    Tot op Schiphol!

  • 14 April 2009 - 11:09

    Ivo:

    Een hele goede reis terug!

    Was leuk om je te leren kennen.
    Je hebt ons goed geholpen met de bier estafette:-)

    groetjes Ivo (fotograaf)
    p.s. zou graag ook jou foto's hebben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 April 2009

laatste week en thuis komst

06 April 2009

Bizar maar waar, mijn laatste verhaal!

30 Maart 2009

Aftellen

23 Maart 2009

weekend Ayo

16 Maart 2009

Een week vol water!
helga

Actief sinds 22 Okt. 2008
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 29156

Voorgaande reizen:

23 Maart 2012 - 31 Juli 2012

Indonesie

11 November 2008 - 15 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: