oud en nieuw & Isadow/Botopasi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van helga bruin - WaarBenJij.nu oud en nieuw & Isadow/Botopasi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van helga bruin - WaarBenJij.nu

oud en nieuw & Isadow/Botopasi

Door: helga

Blijf op de hoogte en volg helga

05 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

hey allemaal,

ten eerste allemaal een heel gelukkig nieuw jaar sommige van jullie heb ik nog gesproken. hoe was het in nederland? koud begreep ik. hier is weer een nieuw update van de afgelopen dagen. ook zijn er nieuw foto's te zien :

veel plezier met lezen en jullie horen snel weer van me. oja als jullie skype hebben kunnen jullie gezellig met me kletsen.

maandag 29-12
vandaag weer aan het werk geweest. Vandaag was ook de zon weer ff te zien dus gelijk volop genieten er van met een boek, wit wijntje in een luier stoel in de zon zitten beter kan niet. S’avonds zijn de belgen nog langs geweest ff gezellig zitten kletsen en hun zijn daarna met de jongens naar het casino geweest ik niet want ik moet er morgen weer om half 6 uit.

Dinsdag 30-12
Vandaag met mams en Arnaut geskyped. Was erg leuk om ze weer is te zien en te horen ook al zat er een enorme vertraging in en zei mams alles 3 x doet het me goed. Daarnaast natuurlijk weer gewerkt. Later die dag ook zelf nog heel even met paps geskyped. Het is vandaag natuurlijk de dag voor oud en nieuw en dat vraagt om een feestje eerst heerlijk gegeten bij Femke en Nicolle. Na daar een aantal flessen wijn genuttigd te hebben op weg naar de zansibar en natuurlijk daar genieten van de muziek en de cocktails! Overal in de stad zijn straat feesten, er staan muziek bandjes of Dj’s de sfeer is gezellig en relaxed. Tegen tweeën zijn we geëindigd bij het vad. Terug in de taxi ging het niet zo goed met Martijn de taxi moest meerdere malen stoppen om dat hij de drank er weer uit moest gooien dit gebeurde s’nachts nog een aantal keer.
Woensdag 31-12 ( oud en nieuw)
Vandaag moesten we eigenlijk om tien uur aanwezig zijn op het werk maar omdat we ons zo goed aangepast hebben aan de cultuur hier waren we 45 minuten te laat. Vandaag werden met alle medewerkers van de holding het jaar afgesloten dit in combinatie met een hoop eten en drank ( om 11 uur in de ochtend )en vuurwerk met champagne. Na alle officiële dingen de rest van de dag op het balkom gestaan om naar al het vuurwerk te kijken dat er afgestoken wordt. Het is echt bizar dat er gewoon busjes met buurwerk in de straat gezet worden en dan een voor een allemaal duizendklappers afgestoken worden. Het maakt een tering herrie en als je er lang staat moet je gewoon wat voor je mond houden om niet te veel kruid in te ademen. Rond een uur of 2 waren we voldaan van het bier het eten en waren de duizenklapppers op, begon het te regenen en dus gingen we maar naar huis om een dutje te doen want ja we moesten nog een hele avond. Tussen door ook nog even met het thuis front gebeld en hun al vast een gelukkig nieuw jaar gewenst bij jullie was het natuurlijk 4 uur eerder dan bij mij! Ook hebben we nog samen met Remco zijn ouders afgeteld in Nederland. Na het slapen verzamelde we weer bij ons weer om tegen 9 uur weer naar de stad te gaan. Omdat het in Suriname heel gewoon is dat je om 11 uur naar huis gaat en met de familie het nieuwe jaar in gaat was er voor de stagieres die geen familie hebben bij zusenzo een feestje georganiseerd hier waren dan ook alleen maar bakra’s. hier hebben we dan ook met ze alle afgeteld toen het zo ver was. Het was een erg geslaagde avond en heb weer een hoop nieuwe mensen leren kennen. K kan het gewoon bijna niet geloven dat het oud en nieuw is hier in dit warme land en jullie daar in de kou.

Donderdag 01-01-2009
De eerste dag van het jaar het is bijna niet te bevatten. Vandaag de heledag zo min mogenlijk gedaan met een zware kater van de dag/avond/nacht er voor. S’avonds kwam Alex nog eten en Femke en Nicolle nog even lang voor de gezelligheid. Ik was het zat en ben dus vroeg naar m’n bedje gegaan.

Vrijdag 2-01, Zaterdag 3-01 & Zondag 4-01
Vandaag vroeg opgestaan want we gaan op trip. We slapen de eerste nacht op Isadow en de tweede op Botopasi. Om 8 uur was het verzamelen bij ons thuis en tegen 8te was ook iedereen er behalve de gids die was er niet. Dit was opzich nog geen probleem want nu konden we eerst nog even naar de chinees gaan om drank in te slaan want dat zit niet bij de trip in begrepen. Tegen 9 uur kwam Elton aanzetten en kon onze reis beginnen. Eenmaal opweg vertelde Elton dat hij de vers boodschappen nog moest doen dus zijn we met ze alle naar een vers markt geweest en hebben daar nog even rond kunnen kijken. Nu kom eindelijk de reis beginnen. We vertrokken om 9 uur en kwamen in Atjoni aan om half 2 we hebben dus 4 ½ uur er over gedaan om over de afobakka te rijden. Atjoni is echter nog niet het eindstation hier stop de weg simpelweg en moeten we met de boot verder het binnenland in. Na alle spullen in de boot geladen te hebben kan het genieten beginnen. Met de zon die heerlijk warm is vandaag en de prachtige muur van groen om je heen vergeet je alles en iedereen en waan je je in een sprookjes omgeving. Het is moeilijk te omschrijven of uit te leggen wat ik gezien heb als je het niet met je eigen ogen gezien hebt. Ik er een hoop foto’s en filmpjes van gemaakt maar toch krijg je dan nog niet de juiste indruk. We zaten ongeveer een uur in de boot toen we bij Isadow aan kwamen, Isadow is een vakantie eiland dat er uitziet alsof je in Hawaï bent de houten huisjes die met rietbedekt zijn. Na de lange reis konden we heerlijk afkoelen in de zoela’s ( stroomversnellingen ) die naast het eiland liggen. In de tijd dat wij lekker in de rivier gelegen hadden, had Elton een heerlijke warme lunch/diner klaar gemaakt heb geen idee hoe het hete maar het was rijst met zwijn en groenten. Na het eten gingen we het drop Jaw Jaw bekijken dit een Marondrop dat aan de overzijde van Isadow ligt. Het drop is niet echt authentiek meer omdat zij het geloof aan genomen hebben en dus buitenlandse hulp krijgen waardoor men goed kan lezen, de Nederlandse taal spreek, mobieltjes en tv’s hebben. In het dorp stond ook een cashewnootboom, deze boom heeft schijn vruchten de noot groeit er zeg maar onder. Deze schrijnvrucht kun je ook eten en is goed tegen een zere keel ik heb hem geproefd hij ruikt lekker maar smaakt vreemd en je krijgt er een droge bek van. na een wandeling door het drop gingen we terug naar Isadow. Terwijl we aan het lopen waren werden we overvallen door een tropische regenbui en waren we kletsnat zie ook de foto’s hiervan. Een maal terug en droge kleding aan nog een parbootje gedronken en wat spelletjes gedaan maar iedereen was moe van de reis dus lekker vroeg naar bed ( we sliepen gewoon in echte bedden ).

Het wakker worden hier is heerlijk met het geluid van de zoela’s op de achtergrond en de vogels. Na het wakker worden eerst lekker ontbijten, Elton had lekker eieren gebakken. Na het eten nog even lekker zwemmen voor we weg gingen. Met zwemvest aan de stroom versnelling in, dit was echt gaaf om te doen je gewoon mee laten gaan met het water. Na het zwemmen weer verder met de boot richting Botopasi ( dit betekent boot weg vrij vertaald ). Na een half uurtje varen worden we gedropt in een dorp en gaan we te voet verder. Na een wandeling van een half uurtje komen we aan in het volgende dorpje waar ook een medische post is, Femke een van de meiden die mee was heeft tijdens het zwemmen haar been open gehaald en had betadine nodig. In dit dropje stappen we ook weer in de boot waarna we onze reis naar Botopasi weer vervolgen. Na weer een half uurtje varen kwamen we aan bij Botopasi waar we in een klein hutje onze hangmatten op konden hangen. hierna snel voor de regen nog even brand hout zoeken voor het kampvuur voor die avond. De tropische regenbuien volgens elkaar steeds sneller op en omdat we toch al weer nat geregend waren besloten we om gelijk te gaan baden in de rivier, dus echt met je shampoo en je douche-gel de rivier in dan lekker douche/baden echt te raar gewoon. Na het baden wordt ook duidelijk dat ik me te overdadig tegoed gedaan heb aan de zon want m’n huid is rood verbrand. De rest zwemt verder en ik ga samen met de bootsman Johan het drop, batarijen opladen en opzoek naar vishaken om piranja’s te gaan vangen. In het dorp aangekomen verteld Johan mij dat hier een groot deel van zijn familie woond en dat hij al 13 jaar als bootsman werkt en dus hier de rivier op zijn duimpje ken, dat mag ook wel want we gaan vanavond in het donker nog kaaimannen spotten. Als ik terug kom uit het dorp hebben de andere kokosnoten geplukt en open gemaakt een welkome snack tussendoor. De rest van de middag lekker chillen in m’n hangmat en wachten tot Elton het diner gemaakt heeft we aten kip, rijst en boulangerie als toetje hebben we meloen waar al 2 dagen een fles bacadi limoen in staat( erg lekker ). Nog even lekker uitbuiken en dan toch op zoek naar de kaaimannen het is al donker als we de boot weer in gaan er is over het al gemeen weinig te zien, we slaan af naar een zij kreekje en jaaaa we zien een kaaiman en daar bleef het ook bij deze avond. We meren weer aan bij het drop waar groot feest is want in het binnenland wordt oud en nieuw tot 2 weken in het nieuwe jaar gevierd dus er is gezellig feest. Er was s’avonds nog een feest maar iedereen is te moe om daar nog naar toe te gaan we zitten nog wat bij het vuur en dan gaat iedereen langzamerhand slapen.

S’ochtends is iedereen vroeg wakker en er zijn er maar weinig die er goed geslapen hebben de hang mat ligt niet compleet ideaal en de kou van die nacht was ook niet echt lekker. Na weer een heerlijk ontbijt ook deze ochtend weer lekker baden in de rivier het is wel apart van je wordt er wel goed wakker van. na het baden de spullen ingepakt en je voorbereiden op de boswandeling van deze morgen. Elton is vannacht ziek geworden dus gaat de bootsman met ons mee, we naar een poli gelopen. Bij de poli aangekomen begon het weer te regen. Op de poli lag een dame die een dag daar voor een kindje had gekregen en tegen betaling mochten we er foto’s van maken. De terug weg naar het kamp werd er niet beter op dus we waren WEER kletsnat, toch maar weer drogen kleren aan en dan de boot maar in voor de terug reis van 2 uur. Tijden deze boot toch nog een aantal keren zeiknat geregend dat de regen echt in je botten zit en de wind maakt het er niet echt warmer op. We waren blij om Atjoni weer te zien waar we weer de bus in konden. De blijdschap was maar voor korte duur de weg is heel slecht geworden door de regen en dat voorspelt een lange terug reis. In totaal hebben we er 7 ½ uur over gedaan om thuis te komen tegen 11 uur s’avonds zijn we dan eindelijk thuis. Gesloopt maar het was weer een heerlijke trip.

liefs

• 05 Januari 2009 - 15:48

Dennis:

Heey Helga!!!

Aller eerst idd nog de beste wensen voor het nieuwe jaar en dat je daar nog maar veel mag beleven! oud en nieuw was bij ons ook erg gezellig! Hebben eerst gezellig bij ferdy gezeten en daarna met bijna iedereen (jij was er niet) alle naar 't karrad! Was weer een gekke boel :D

Heel veel plezier nog daar en ben benieuwd naar je nieuwe verhalen!

Kusss

• 05 Januari 2009 - 18:53

Martine:

Hey meis,

Klinkt weer helemaal top allemaal! Ik ben nu druk aan het werk... het normale leven is weer begonnen! Geniet van alle mooie dingen die je nog gaat doen en hou ons vooral op de hoogte!

Liefs, Martine

• 05 Januari 2009 - 20:38

Kim:

Hi meis,

Gelukkig nieuwjaar!
    Dat is zo te horen wel een iets andere manier van Oud&Nieuw vieren dan in het Karrad! ;)
    Echt heel stoer zeg, al je avonturen en die trip klinkt echt als paradijs!
    Geniet er maar lekker van! Hier is het namelijk behoorlijk koud..

Veel plezier nog!
    Liefs, Kim

• 06 Januari 2009 - 21:36

NICO EN JENNY:

Hoi Helga
    Gelukkig nieuwjaar in goede gezondheid .
    Vast wel vreemd om zo ver van huis te zijn tijdens de jaarwisseling.
    Naast je werk geniet je volgens ons lekker van alles wat suriname je biedt(en gelijk heb je)
    Ook je foto's liegen er niet om. Leuk om te lezen
    en te zien hoe het jou vergaat.
    groetjes van ons 4-tjes.
    Nico,Jenny