De opening en kerst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van helga bruin - WaarBenJij.nu De opening en kerst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van helga bruin - WaarBenJij.nu

De opening en kerst

Door: helga

Blijf op de hoogte en volg helga

29 December 2008 | Suriname, Paramaribo

hey allemaal nog een goede kerst gehad? t heeft weer even geduurd maar hier is dan weer een bericht van mij.

Woensdag 17-12
Vandaag de laatste voorbereidingen op kantoor gedaan voor de opening ook is vandaag de eerste lading vers producten aangekomen in het krasnapolski en hebben we deze gedistrubiteerd naar bergendal. Om een uur of drie zijn we gestopt met werken omdat we s’avonds wat leuks gingen doen namelijk Bigi sma. Bigi sma is een diner dat gegeven wordt aan een grote groep oudere mensen voor de kerst. Alles is in de kerst stemming er is een bandje enzovoorts en wordt gehouden in De Swans ( een café/restaurant ). Het wordt allemaal door vrijwilligers gedaan en wij ( Soraya en ik ) werden gevraagd door onze stage begeleider om te komen helpen ( de jongens zijn de hele week in bergendal ). Het was echt geweldig die mensen zijn zo dankbaar dat je dit voor hen doet. Heb ook nog salsa gedanst kort om het was een super avond.

Donderdag 18-12
Vandaag weer vroeg op omdat we de binnen gekomen goederen gaan oplijnen voor vervoer naar bergendal. Het is echt bizar hoeveel eten er mee gaat. Nadat alles was ingeladen zijn we zelf ook vertrokken naar bergendal. Rond een uur of vier kwamen we aan op het resort waar al goed te merken was dat er stres was voor zaterdag. De komende dagen zal mijn werk terrein de keuken worden dus eerst maar is de keuken goed schoongemaakt en opgeruimd. Vanacht ook voor het eerst in een huisje op het park geslapen. Het was ook de bedoeling om vroeg naar bed te gaan maar het nog samen met Soraya en Sergio film gekeken dus was weer laat voor dat ik ging slapen.

Vrijdag 18-12
Vandaag de hele dag in de keuken gestaan om de voorbereidingen te doen voor de opening. De hoeveel heden worden steeds onwerkelijker ben begonnen met 10 kratten met tomaten te snijden waar je dan dus gerust 4 uur mee bezig bent daarna de kouseband dat een oneindige berg leek. De sfeer is goed in de keuken ondank dat je goed kunt merken dat de meeste weinig tot geen keuken ervaring hebben. We zijn ook weer verhuisd van huisje en gedegradeerd we zitten nu in een huisje zonder stroom, warmwater of zelfs een doucheslang dus het is douche bij de buren!! Ben gelijk gaan slapen want was kapot na 12 uur werken in de hitte dat is echt ondraaglijk hier de hitte kilt je.

Zaterdag 20-12
De dag van de opening het stres niveau is erg hoog bij iedereen er moest nog veel gedaan worden voordat de eerste gasten kwamen. Heb zelf niet zo veel van de opening mee gekregen maar geloof dat het goed gegaan is en dat ze tevreden waren met het eten. Heb zelfs het dessert voor de president mogen maken! Na afloop kon ik bijna niet meer lopen zo moe ik was maar een koud biertje maakt een hoop goed.

Zondag 21-12
Vandaag lekker uitkunnen slapen het is echt geweldig om wakker te worden in boomhuisje het uitzicht dat het heeft is geweldig en ook om wakker te worden met al de geluiden om je heen is een hele ervaring. De rest van de dag lekker gerelaxt en m’n spullen weer ingepakt om terug te gaan naar de stad. Foto’s van Bigi sma en van de opening staan weer op :
http://s495.photobucket.com/albums/rr312/helgadebruin/

Maandag 22-12
Vandaag lekker vrij geweest omdat we het weekend hadden gewerkt. Ben samen met de jongens naar de stad geweest om te winkelen eigenlijk zijn de jongens wezen winkelen t heb toch geen zin om dan voor me zelf te kijken. Ook is er overal in de stad al vuurwerk te verkrijgen en het is voornamelijk knal vuurwerk dus de jongens hebben daar de rest van de dag mee gespeeld en alles opgeblazen wat ze maar konden vinden. S’avonds lekker gekookt thuis en een aantal afzakkertjes genomen in de tuin met een muziekje en natuurlijk in de hangmat. Ook de gonggrijp-staat was nog even langs geweest om nog wat dingetjes te bespreken over de kerst.

Dinsdag 23-12
Vandaag naar bergendal geweest maar omdat we vrij laat gingen hebben we eigenlijk niets kunnen doen daar alleen de auto uitgeladen en wat gedronken en toen weer richting de stad. S’avonds afgedanst voor het basis salsa. Dit is niet echt serieus voor punten er zijn 5 juryleden die een ja of nee kunnen geven en je moet 2 min salsa dansen en 2 min merique (weet niet hoe je het schrijft). Had gewoon 5 x een JA!! Dus begin 5 januari met de volgende semi 1 heb er helemaal zin in. Na het dansen nog even afgesproken met Sander om voor de kerst het voorgerecht samen te stellen.

Woensdag 24-12 (kerst avond)
Vandaag wederom naar bergendal geweest. De afobakka was zo slecht door het vele regenen dat we er bijna 2 half uur over gedaan hebben om er te komen. Ook het vervoersmiddel van niet van top kwaliteit normaal gesproken gaan we met de auto van onze stage begeleider maar die was door het vele rijden over de afobakka stuk gegaan. Bij bergendal zelf hebben we niet heel veel gedaan de koeling opgeruimd en schoongemaakt wat hard nodig was en tegen 5 uur gingen we richting de stad.
Het was de bedoeling om naar de kerk te gaan om 7 uur maar we waren pas om 10 voor 7 in de stad dus helaas ging ik dat niet meer redden. Samen met het studenten huis aan de gonggrijp-straat hadden we afgespoken om op kert avond gezellig met ze alle te eten. 2 maakten het voor gerecht, 2 de spoom, 2 het hoofdgerecht, 2 het dessert, 2 de koffie en 1 nog voor de afwas. Het was het een gezellig avond met ze alle en het eten zeer geslaagd met bij de spoom als extra’tje vuurwerk.

Donderdag 25-12 (Eerste kerstdag)
Het is jammer dat het weer vandaag het zelfde was als in Nederland denk ik, we hebben veel regen en het voelt niet als kerst. Eigenlijk is hier het hele idee van kerst niet van toepassing we hebben geen boom, niet de kou, weinig tot geen kerst muziek kort om het voelt als of het een gewone zomer dag is. De muggen zijn de laatste dagen ook erger geworden ik heb last van wat ze hier noemen studentenbenen ( blanke benen die onder de muggen beten zitten). Het ergste is dat ze hier gewoon niets tegen de jeuk verkopen of spul dat sterk genoeg is tegen de muggen k heb de hele apotheek al geprobeerd maar niets helpt. De hele dag een beetje zitten chillen. S’avonds samen met Alex, Remco en Martijn bij cosa nostra wezen eten. Opzich hebben we voor weinig geld een luxe 5 gangen diner gehad onder begeleiding van live piano muziek en sier vuurwerk. Na het eten hadden we afgesproken om naar de havanna (salsa club) te gaan dit was ook erg gezellig maar om 2 uur vond ik het mooi en ben naar me bedje gegaan de jongens bleven nog.

Vrijdag 26-12 (Tweede kerstdag)
Vandaag vrij weinig gedaan omdat ik best wel brak was van gister (ik was niet de enige de bier lucht kwam je tegemoet zodra ik me kamer uit kwam). Nog wel even met Alex de stad in geweest om te kijken of er wat te doen was en om te kijken voor trips dit weekend, maar de stad was uitgestorven. Daarna nog een filmpje gekeken met Alex en thuis gegeten met de jongens.

Zaterdag 27-12
De dag begon zo mooi met een strakke blauw lucht en de zon die we al dagen niet gezien hadden maar rond een uur of 12 was de lucht al weer betrokken en viel de regen weer met bakken uit de lucht. Ben vandaag ook nog ff met Alex en Martijn de stad in geweest om te kijken of er nog wat te doen was maar door de regen was het rustig in de stad. S’avonds samen met Maranda wezen eten en daarna naar de comedy jam geweest dit is een comedy festival. Het was wel grappig maar niet bijzonder daarna lekker naar m’n bedje. Ja of toch niet lag al te slapen toen ik wakker werd van vuurwerk van de jongens en besloot toen toch om mee te gaan stappen dus eerst naar la caf en daarna naar de stars. Was ontzettend gezellig!!

Zondag 28-12
Vandaag bijzonder weinig gedaan. Dhr Remco mocht s’ochtends en zijn bed weer in elkaar zetten omdat hij deze s’nachts gesloopt had en het toilet schrobben om dat hij nadat hij zijn bed gesloopt had zo misselijk was dat ie moest kotsen. Ook de buurvrouw bleek niet zo gelukkig met ons te zijn omdat we een iesiepietsie luidruchtig waren geweest.

zo dat was het dan weer. ik wil gelijk ook iedereen een heel gelukkig nieuw jaar wensen en jullie horen wel weer van me in het nieuwe jaar.

liefs

  • 30 December 2008 - 15:57

    Martine:

    Hey meis!

    Wat een fantastische dingen maak je allemaal mee! Ik vind het nu heerlijk om weer even thuis te zijn, maar weet zeker dat ik over een paar weken maar wat graag weer terug naar Ghana wil! Heb wel super zin in oud&nieuw morgen! Gaat mooi feestje worden, maar had nog leuker geweest met jou erbij! Zal er iig eentje op je drinken, als jij dat dan ook voor mij doet vieren we het toch een beetje samen (ondanks het tijdsverschil :-P)! Mail je snel weer!

    Liefs, Martine

  • 31 December 2008 - 20:34

    Ria De Kamper:

    hoi helga wathed ij mooi
    fotos gemaak zeg mooi is
    het daar zeg
    ik mag er graag na kijken
    en wat schrijf mooi
    stukjes ik lees het
    al tijd een goed eingde en een goed 2009

    groetjes ria

  • 02 Januari 2009 - 18:19

    Vera:

    Heeeeeee Helga!!!

    Gelukkig nieuwjaar!!.. vieren ze het nog een beetje leuk daar? Ik ga binnekort nog een foto maken van mijn kerst jurk.. ik had samen met maarten foto's gemaakt maar die waren zo lelijk:P die wil ik echt niet opsturen haha dus stuur alleen van de jurk zonder mij!! Misschien tot binnekort aan de telefoon weer.

    xxxxxxxxx Vera

  • 04 Januari 2009 - 20:43

    Truus:

    Hoi Helga

    Ook wij wensen je een heel gelukkig,gezond en fantastisch Nieuwjaar toe

    Liefs Dick en Truus

  • 05 Januari 2009 - 11:25

    Annet:

    Heey!

    Gelukkig nieuw jaar!! (btje laat, maar beter laat dan nooit!)
    Vind het nog steeds zo leuk om je verhalen te lezen. Het gaat wel steeds meer kriebelen bij mij zeg, vind t echt wel eng nu het zo dichtbij komt! Hoe was oud en nieuw daar? Hier erg gezellig! :D

    blijf ervan genieten en blijf berichtjes plaatsen :D

    Kusjes vanuit het ijzig koude Nederland (het schijnt vanacht 11 graden te gaan vriezen! :O)

  • 07 Januari 2009 - 12:58

    Henny En Jos:

    Dag lieve Helga

    De beste wensen voor het nieuwe jaar. Naar wat ik lees heb je het nog steeds erg naar het zin. Geen heimwee neem ik aan. Onlangs was er op het journaal nog een stukje over de opening van bergendal en werd er aangegeven dat het ecotoerisme erg in opkomst is in Suriname Ik hoopte dat je ook nog even in beeld zou komen maar ik heb je niet gezien. Maar zo je verhalen te lezen vraag ik me af of jij daar wel echt aan het werk bent. Hier wordt volop geschaatst en hebben we weer eens een echte winter met mooie
    winterse plaatjes. Nou helga tot de volgende keer maar weer en lieve groeten van Jos en henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 April 2009

laatste week en thuis komst

06 April 2009

Bizar maar waar, mijn laatste verhaal!

30 Maart 2009

Aftellen

23 Maart 2009

weekend Ayo

16 Maart 2009

Een week vol water!
helga

Actief sinds 22 Okt. 2008
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 29167

Voorgaande reizen:

23 Maart 2012 - 31 Juli 2012

Indonesie

11 November 2008 - 15 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: