Bigi pan en meer..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van helga bruin - WaarBenJij.nu Bigi pan en meer..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van helga bruin - WaarBenJij.nu

Bigi pan en meer.....

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg helga

03 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Hey allemaal

‘T heeft weer even geduurd maar zoals je hieronder kunt lezen ben ik lekker druk geweest de afgelopen week. Hoop dat jullie het nog leuk vinden om te lezen wat ik allemaal doe hier.

Woensdag 26-11
Overdag eigenlijk weinig gedaan op het werk. Veel film en grey anatomie gekeken en nog wat administratief werk gedaan. Maar s’avonds was het echt genieten. Ben samen met m’n huisgenootje maud naar de masseur geweest een echt Surinaamse massage. Was echt heerlijk ontspannend maar omdat ik nog best wel verbrand was ook soms nog wel pijnlijk.

Donderdag 27-11
Na een dag lang en hard werken ( weer grey’s anatomie gekeken te hebben ) in de koud, terug naar de hitte. De heren van het huis ( Remco en Martijn ) hebben na lang bakkeleien toch besloten om hun hoofd te laten scheren. Dit was een leuke bijkomstigheid dat ik dat mocht gaan doen. Daarna met Ravina ( een meisje dat hier werkt voor Digicel en afkomstig is uit Brits Guyana ) wezen hardlopen. Dit is zo anders als in Nederland. Er is een atletiekbaan hier in Suriname maar dit is dan ook echt letterlijk in de jungle. Het is een pad dat er is doordat er veel mensen lopen maar er is verder niets echt gemaakt dus. Het grappige is dat je ook gelijk een rondje rond de dierentuin maakt die ook in de jungle is. Maar verder was het hardlopen heerlijk ondanks de hitte. Het idee dat je in de jungle loop met alle geluiden die er bij horen is geweldig en dan nog een prachtige zonsondergang er bij maakt het plaatje compleet. Dit wordt zeker mijn wekelijkse uitstapje het is alleen jammer dat mijn hardloop schoenen nog in Nederland staan.

Oja heb nu een eigen foto site aangemaakt en hier staan meer foto’s van mij op.

Wat me opvalt hier in dit land is dat niemand of bijna niemand zich schaamt voor zichzelf. Hoe we in Nederland zo proberen om op gewicht te blijven door gezond te eten en te sporten, maakt het hier niet uit hoeveel je eet of hoe vet en aan sporten wordt niet gedacht,. Ook de kleding is onbelangrijk of je nu dik bent en een superstrak jurkje draagt maakt hier niet uit maar komt in Nederland toch minder voor. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Vrijdag 28-11
Naar wederom een dag hard werken eerst maar eens een klamboe wezen halen bij de Jeruzalem bazaar zodat ik dit weekend op trip kan. Vrijdag was ook de dag dat Digicel ( een telefoon povider ) 1 jaar bestond. Als je een simkaart hier van had mocht je gratis naar een reggae concert. Hier zijn we dus even wezen kijken. We vielen in ieder geval op want we waren de enige bakra’s ( blanken ) in het hele stadion. Het was er erg gezellig het is alleen zo jammer dat ze de bas zo hard zetten en dat doen ze niet alleen met een concert. Soms als ik in bed lig wordt ik er bijna uit getrild omdat er een auto langs komt rijden met de muziek keihard. Die mensen moeten serieus doof zijn.

Zaterdag 29-11 en Zondag 30-11
Zaterdag al voor dag en dauw op want we gaan naar bigi pan. Bigi pan is een natuur gebied waar we zullen overnachten. Maar eerst verzamelen natuurlijk, dit deden we bij de buren. Toen de groep compleet was gingen we op weg maar als na een kwartier kwam er iemand achter dat we iemand miste. Na deze jongenman uit zijn bed gebeld te hebben moesten we nog een half uur wachten voor we onze rit konden hervatten. In totaal hebben we er ongeveer 4 uur over gedaan om in Nickerie te komen. Voor we de boot in gaan doen we nog even een drank stop bij de supermarkt en halen voor iedereen jonggo’s ( flessen bier van 1 liter ).Van af hier gingen we verder met de bood dit duurde nog eens een uur. Bij aankomst ben je al snel vergeten hoe lang het duurde voor je er bent want het is zo mooi daar. We slapen die nacht in een huisje op palen midden op het meer. Het is ook eigenlijk niets meer dan een huisje op palen want verder zijn er geen voorzieningen daar naar het toilet is dus gewoon boven het water hangen ( een hele vreemde ervaring ) Iedereen gaat zijn hangmat met klamboe ophangen en dan lekker eten de lunch wel te verstaan want het diner gaan we nog vangen. Na de lunch gaan we met ze allen weer in bootjes om naar de uitgezette vis netten te gaan om te kijken of er wat in zit dit ging gepaard met een mooie zonsondergang. Ook de sterren hier zijn iets om nooit meer te vergeten ze zijn zo helder en twinkelen mooi aan de git zwart hemel. Onder het genot van een biertje of een cola rum eten we de zelf gevangen vis. Nu komt het leukste van de hele trip we gaan kaaimanen/waterkip ( een soort krokodil ) spotten. We zijn in totaal denk een uurtje op het water geweest en hebben zelfs een kaaiman gevangen en beet mogen houden. Bij terugkomst gaan we weer verder waar we gebleven waren lekker aan het bier of aan de rum. De volgende ochtend wordt iedereen zwaar brak wakker maar met het uitzicht van uit je hangmat op de zonsopkomst ( dit is rond 6 uur half 7 s’ochtends ). De rest van de dag luieren we nog wat en ondergaan dan weer de 5 uur durende trip naar huis.
Het was vermoeiend maar wel echt een trip om nooit meer te vergeten.

Maandag 1-12 en Dinsdag 2-12
Vandaag geen gewone dag werk. We gaan vandaag naar bergendal. Om in bergendal te komen gaan we weer over de afabakka weg dit blijft elke keer weer fascinerend. De ene keer zie je niets om dat er zoveel stof opwaait door de auto’s de andere keer is het onwijs glad om er te rijden door de grote hoeveelheid water die er valt. Ja mensen het is me vandaag weer duidelijk geworden dat het regen seizoen weer begonnen is het water komt met bakken uit de hemel. Ondanks de regen blijft het warm rond de 30 graden maar het wordt er wel heel vochtig van het is net of je in een tropische zwembad rondloopt met je kleding nog aan. Aan gekomen bij bergendal blijkt dat het weer echt een Surinaamse productieve dag zal worden. De mannen mogen sjouwen en de vrouwen MOETEN blijven zitten met andere woorden heb de hele dag niets gedaan. Het zou in eerste instantie de bedoeling zijn om de nacht in bergendal door te gaan brengen. Echter bij de lunch werd mij duidelijk tussen wie ik zou gaan slapen. Deze mannen zijn net gieren die een vers stuk vlees hebben gevonden en kunnen hun ogen er niet vanaf houden. Ik heb dus besloten om niet als enige bakra vrouw te blijven en ben terug gegaan naar de stad. Remco en Martijn zijn hebben wel de nacht in het resort geslapen. Heb s’avonds samen met Moud een vrouwen avondje gehad. Film met popcorn en wijn en ondertussen de was gedaan.

De volgende dag wederom naar bergendal afgereisd bij aankomst deze keer wel gelijk aan het werk we hebben samen met de Surinaamse keuken vrouwen de keuken inventaris geteld en gecontroleerd. Dit voelde eindelijk een beetje als een productieve dag aan.Als afsluiting van de dag met de Creoolse vrouwen uit het binnenland gedanst. dit was echt een hele leuke ervaring. zelfs de mannen moesten er aan geloven. Laat weer naar de stad gereden om toch thuis te kunnen slapen. Samen met Moud en de mensen van de gonggrijpstraat naar blauwgrond geweest en daar gegeten.

Hoe is het eigenlijk daar in Nederland? Begin nu toch wel dingen te missen in en van Nederland. Jullie horen snel weer van mij.

liefs

• 03 December 2008 - 12:39

Ellen:

Hey meis, wat een leuke verhalen allemaal!!!!
    Hier gaat het leven allemaal zn gangetje van werken en weekend. Wel is de sint gekte echt toegeslagen hier, allemaal dolle kinderen haha.
    Hier was het zondag erg koudBRRRR met sneeuw!! Kon het toch niet laten om de kerstboom vast op te zetten, met wat kerst liedjes op de radio werd t al echt kerstig:P
    Als het geld op mn rug groeide kwam ik ff bij je langs om op te warmen!
    Tot je volgende verhalen,

groetjes el

• 03 December 2008 - 13:05

Kim:

Hee Helg!

Wat heb je het toch slecht daar.. ;) Klinkt echt heeerlijk zeg!!
    En dan vragen hoe het in Nederland is.. Nou, als je het echt wilt weten: KOUD! NAT! MISTIG! GUUR! zal ik nog even doorgaan??

Lijkt me wel naar zeg, dat je gewoon niet mág werken..! Omdat je een vrouw bent! Pfff.. Maargoed, dat ritme schijnt te wennen heb ik weleens gehoord.. Geniet er maar gewoon lekker van, want voor je het weet ben je weer terug en zit luieren op werkdagen er niet meer in! ;) (kan inmiddels uit ervaring spreken hihi..)

Maak er wat moois van! En tot je volgende verhaal! Iedere keer weer ontzettend leuk om te lezen!

Xx, Kim

• 03 December 2008 - 19:37

Ronald En Fiona:

heey meis,

Wat een super leuke ervaringen allemaal!!!
    Je kaartje is inmiddels ook aangekomen, afgelopen maandag...
    Nou ro heeft zn goudvissen gekregen hoor, bart heeft t ff geregeld erg leuk...
    verders alles goed hier, voel me alleen net zo'n mol, zit in de nachtdienst; ga naar bed als t donker is en wordt wakker alst donker is...
    vrijdag sinterklaas bij me ouders druk druk met leuke dingen...

tot snel liefs

• 04 December 2008 - 09:24

Liesbeth:

Hey Helga,

Klinkt echt mooi daar! Echt leuk wat je allemaal meemaakt.
    Hier is het best koud en morgen is natuurlijk sinterklaas dus je ziet iedereen druk bezig met inkopen doen.

Voor de rest gebeurt er niet veel bijzonderd, dus je mist niet heel veel. Al hoop ik zelf dat het dit weekend weer gaat sneeuwen!

Groetjes Liesbeth

• 09 December 2008 - 09:03

Tante Margreet:

Ha die Helga,

Dat is wel een heel andere ervaring he Helga dat je je eten eerst nog moet vangen en het toillet,als je dan maar wel papier bij je heb.
    Maar dat is allemaal bijzaak, het gaat om de ervaring van het meemaken.
    Waarom studeer je anatomie, en wat een prachtige zonsondergangen,
    echt mooi om te schilderen. Groetjes.