Week 3 "Toerist spelen" - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van helga bruin - WaarBenJij.nu Week 3 "Toerist spelen" - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van helga bruin - WaarBenJij.nu

Week 3 "Toerist spelen"

Door: helga

Blijf op de hoogte en volg helga

15 April 2012 | Indonesië, Batavia

Hai iedereen!

Vandaag ben ik uber toerist geweest dus dit keer een verslag van mijn bezienswaardige dag.

Monas
Mijn dag begint bij het Monas (Monument nationaal) symboliseert de strijd voor de onafhankelijkheid van Indonesië het is een grote toren met een vlam boven op. Maar omdat ik een beetje laat was (12 uur s’middags) was het zo druk dat ik alleen de buitenkant heb gezien en volgende week naar binnen en naar boven ga als er geen rij van een uur staat (10 uur s’ochtends). Voor een beter beeld zie de foto

Op het vrijheidsplein waar het monas staat is ook een beeld te vinden van de held van Jakarta. Het verhaal was dat deze held niet gedood kon worden door de Nederlanders in de strijd om vrijheid alleen met een gouden kogel zou dit kunnen. (als ik alles goed begrepen heb)

Vanaf het monas ben ik gaan wandelen en kwam bij het paleis van de president uit. Niet een speciaal gebouw maar wel mooi. Tegen over dit paleis is er een politie post die er voor moet zorgen dat de demonstraties voor het paleis goed verlopen. Als ik langs deze post loop wordt ik geroepen om de heren te vergezellen voor een verfrissend watertje. Het lijkt we een ondervraging en ze willen alles van me weten en met me op de foto! Het is hilarisch.

Mijn wandeling vervolg want ik heb gehoord dat er hier dicht bij ook de grootste moskee van Jakarta staat en dit recht tegenover de oudste kerk van Jakarta. De moskee kan ik helaas niet bezoeken omdat ik een korte broek aan heb en een te bloot shirt, maar bij de kerk mag ik wel naar binnen. De kerk is prachtig en oud, bij de kerk is ook een weeshuis waarvan ik niet weet of deze nog steeds in gebruik is. Vanuit hier pak ik de taxi en ga naar chinatown.

Chinatown
In chinatown is de lokale markt deze stinkt enorm naar alles wat je niet wilt weten. Ook zit er een meneer die iets te blij is mijn zijn bosje levende kikker (zie foto) de schildpadden die gebruikt worden voor de soep. Er zijn gelukkig ook andere dingen te zien zo als al het vreemde maar lekker ruikende fruit en groenten die ik niet ken. Aan het eind van de markt is er een tempel. Deze tempel ziet er prachtig uit en staat vol met beelden, wierrook en kaarsen die de zelfde hoogte hebben als ik. Het is verbazingwekkend dat er voor elk probleem wel een god lijkt te zijn. Vanuit chinatown is het een korte wandeling naar batiavia.

Batavia (kota)
Batavia staat vol met oud Hollandse glorie, vergane glorie wel te verstaan. De meeste gebouwen die door de Nederlanders gemaakt zijn, zijn vervallen en staan op instorten. De oer Hollandse ophaalburg is enkel er nog als musea stuk omdat deze van hout is, kan er niet meer over gewandeld worden. Op het plein voor het stadhuis is van alles te zien en te beleven (er worden vooral spullen aan toeristen verkocht). Ook kan er een fiets gehuurd worden met bijpassende zonnehoed. Ik wandel verder om te zien of ik bij de haven kan komen, deze toch komt steeds verder in het armoedige deel van batavia de huisjes zijn van bij elkaar geschraapte spullen en de stank is er bijna ondraaglijk.. later zie ik dat deze stank komt door dat men vis droog in de zon op het dak van een huis. Het contrast van arm en rijk is hier heel duidelijk.

Na een lange middag gewandeld te hebben ga ik met de tuk tuk terug naar huis, heerlijk terug naar mijn door de airco gekoelde koude kamer. Het was een mooie dag……

Liefs Helga

PS voor nieuwe foto’s klik op de link

http://s495.photobucket.com/albums/rr312/helgadebruin/indonesie/

  • 15 April 2012 - 15:40

    Jody:

    super verhaal! gaaf dat je zo'n hele dag er op uit bent geweest en prachtige fotos weer! succes met de nieuwe werkweek morgen! tot gauw liefs

  • 16 April 2012 - 14:04

    Martine:

    Hoi Helga,
    Leuk verhaal weer! Zo te lezen begin je je draai te vinden! Veel plezier nog en tot lees!

  • 16 April 2012 - 14:11

    Trudy:

    Lieve schat,ik vind het heerlijk dat ik je zondags spreek en ziet en ik geniet van het verhaal en hoe je het allemaal op schrijf en beleef.De fotos zeggen ook veel liefs je moeder

  • 17 April 2012 - 18:05

    Jorinde:

    De tuktuks! Af en toe maar met je ogen dicht ;)? Goed om te lezen dat je lekker een dagje weg bent geweest! xx

  • 17 April 2012 - 19:46

    Ria De Kamper.:

    Helga wat heb je al een hoop gezien het is zeker wel een belevennis he geniet er maar van .je schijf welen mooi ver haal op ik vind het mooi om te lezen hier is alles goed maar wel koud le kan je dikke las wel aan groejes liefs ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Indonesie

Recente Reisverslagen:

10 Juli 2012

Van regenwoud naar vulkaanlandschap

28 Juni 2012

Surabaya is all about food!!

04 Juni 2012

Bandung & Surabaya

21 Mei 2012

singapore

18 Mei 2012

Paradijs
helga

Actief sinds 22 Okt. 2008
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 29163

Voorgaande reizen:

23 Maart 2012 - 31 Juli 2012

Indonesie

11 November 2008 - 15 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: