Alle begin is moeilijk - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van helga bruin - WaarBenJij.nu Alle begin is moeilijk - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van helga bruin - WaarBenJij.nu

Alle begin is moeilijk

Door: helga

Blijf op de hoogte en volg helga

30 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

Ik weet dat alle eerste weken lastig zijn, maar het valt me zwaarder dan verwacht. Ik heb moeite met me aan te passen aan het ritme hier, dit vooral door de jetlag (de vlucht was zoooooo lang!). De eerste paar dagen leef ik eigenlijk nog in de Nederlandse tijdzone.
Ik had ook niet verwacht dat de taal zo’n grote barrière zou zijn. Misschien een beetje naïef maar had verwacht dat een goot deel wel engels zou spreken of verstaan, maar helaas. Neem nou de huisbazin, ze verstaat en spreek geen woord engels, ik daar in tegen versta geen woord van wat zij zegt. Bij aankomst in het huis versta ik alleen mijn naam en knik maar ja, de rest gaat vanzelf met handen en voeten gebaren we wat. Of als je een taxi of een ojek (brommer) aanhoud verstaan ze je niet en spreken geen engels en probeer dan maar uit te leggen waar je naar toe wilt. Na de eerste dag heb ik het adres opgeschreven van mijn huis en dit laat ik telkens zien, om misverstanden te voorkomen wel het makkelijkste. De wereld om je heen is prachtig er gebeurt zo veel en er is zo veel te zien maar als ik er iets over wil vragen, valt het stil en kijkt de man me aan en ik zie dat hij geen idee heeft wat ik bedoel. De eerste keer achterop een ojek was een hele ervaring, je krijgt een helm op en je gaat achterop zitten. Ze rijden overal tussendoor en schieten voor auto’s, ik probeer maar niet te veel na te denken wat er allemaal kan gebeuren met deze snelheid. Het enige voordeel is wel dat ik snel op mijn bestemming ben.
De kamer waar ik in verblijf is prima, basic maar prima. M’n was wordt gedaan (zelfs gestreken) er wordt om de twee dagen schoon gemaakt en heb een koelkast, wat wil je nog meer.

Dit keer hou ik t kort, volgende keer beter! Ik kan alleen nog zeggen: thank god for the airco HET IS HIER HEET!!!

Liefs

  • 30 Maart 2012 - 14:00

    Jacq:

    Lieve Helga. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je, je eigenlijk alleen voelt in een land waar ze je niet verstaan/begrijpen. Maar....het komt vast goed. Jij bent zoooooo slim :-). En zoals je zelf al zegt, alle begin is moeilijk. Ook het wennen aan de hitte (had je dat in Suriname niet?) gaat vast wel een keer lukken. Je mag best wel wat hier heen sturen hoor! Heel veel sterkte/succes en tot het volgende verslag. Zet hem op!! Dikke kus van ons.

  • 01 April 2012 - 20:10

    Jorinde:

    Begin is moeilijk; ik vind je een bikkel! Ojek zal wel een ervaring zijn geweest, maar ze hadden wel een helm voor je! Dat is ook niet overal. Succes!xx Jorinde

  • 01 April 2012 - 21:08

    Martine:

    Wat ben je toch ook een stoere chick :-). Hoop dat je gauw je plekje vindt daar aan de ander kant van de wereld en we moeten maar snel een skype date plannen!

    Liefs

  • 02 April 2012 - 03:45

    Angelia:

    Hee Hellie!

    Jeetje zeg wel balen dat je je moeilijk verstaanbaar kan maken daar!:( en de jetlagg, komt vanzelf goed;)! Dat zal idd ff wennen zijn!

    Wel fijn dat alles mooi is daar en verder prima geregeld:P je was word lekker gedaan en schoongemaakt:P super hoor!;) Niet te veel aan wennen he?:P voor als je over een half jaar weer terug ben.. hahaha

    Hoe is het verders met jou?

    XxLiefs uit Nederland

  • 03 April 2012 - 17:17

    Trudy:

    Lieve Helga mooie fotos Jakarta zal wel mooie dingen hebben om te bekijken liefs van Piet Trudy Arnaut maarten Mandy

  • 04 April 2012 - 11:47

    Jennifer:

    Lieve Helg,
    Dat is even wennen zeg..
    Ik als heimwee expert krijg er een beetje rillingen van, maar jij bent stoer en weet over een paar weken niet beter..
    Neus in de lucht en geniet van deze ervaring..

    Hier is het droevig weer, dus stuur maar wat warmte op..
    Liefs Jen en een knuffel van je broer...

  • 07 April 2012 - 15:33

    Stef Corinne :

    hoi helga
    hier een berichtje uit het verre nederland
    hoe is het met je..heb je je draai al een beetje gevonden??
    top van je dat je alleen naar zo een ver land reist
    hopelijk heb je al wat mensen leren kennen,, waar mee je kan praten, i.p.v met handen en voeten te communiceren
    succes:-)
    groeten xxx van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Indonesie

Recente Reisverslagen:

10 Juli 2012

Van regenwoud naar vulkaanlandschap

28 Juni 2012

Surabaya is all about food!!

04 Juni 2012

Bandung & Surabaya

21 Mei 2012

singapore

18 Mei 2012

Paradijs
helga

Actief sinds 22 Okt. 2008
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 29171

Voorgaande reizen:

23 Maart 2012 - 31 Juli 2012

Indonesie

11 November 2008 - 15 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: